Do czego służy wtryskiwacz paliwa w silniku diesla?
Wtryskiwacz paliwa w silniku diesla, inaczej nazywanym silnikiem wysokoprężnym lub silnikiem o zapłonie samoczynnym, pełni kluczową rolę. Jego głównym zadaniem jest dostarczanie odpowiedniej ilości paliwa do komory spalania. W ten sposób umożliwia prawidłowe mieszanie paliwa z powietrzem, co jest niezbędne do wywołania efektywnego procesu spalania. Jakiekolwiek usterki w pracy wtryskiwacza mogą powodować problemy z działaniem silnika.
Zawieszający się wtrysk - objawy
Zawieszająca się iglica we wtryskiwaczu diesla to zjawisko, który może powodować szereg problemów z silnikiem. Dzieje się tak, ponieważ iglica wtryskiwacza nie może swobodnie poruszać się, co może prowadzić do nieprawidłowego dawkowania paliwa. Poniżej przedstawiamy kilka przykładów nieprawidłowej pracy układu wtryskowego w silniku diesla.
Trudności z uruchomieniem silnika
Uruchomienie silnika wysokoprężnego może być utrudnione przez kilka czynników. Jednym z nich jest słabo rozpylone paliwo. Takie zjawisko może skutkować niepełnym spaleniem, co jest niekorzystne dla efektywności silnika. Z kolei za mała ilość paliwa w momencie uruchomienia silnika także może stanowić problem. Silnik diesla opiera swoje działanie na samozapłonie, co oznacza, że ilość paliwa musi być odpowiednio dobrana do stopnia sprężenia. Jeżeli za mało paliwa dostanie się do cylindrów, nie dojdzie do procesu spalania, co uniemożliwi uruchomienie silnika. Obie te trudności mogą skutkować niemożnością rozruchu silnika diesla.
Nierówna praca silnika
Nierówna praca silnika diesla może być spowodowana różnymi czynnikami, wśród których dwie zauważalne to za mała ilość paliwa oraz nieprawidłowo rozpylony olej napędowy. Za mało paliwa do silnika diesla może prowadzić do niedomiarów, które z kolei prowadzą do nierównej pracy silnika. Natomiast nieprawidłowo rozpylony olej napędowy, czyli niedokładne i nieefektywne rozproszenie drobin oleju w komorze spalania, może również prowadzić do nieregularności w pracy silnika. Takie problemy mogą wpływać na falowanie obrotów, zwiększać zużycie paliwa i skracać żywotność silnika.
Zwiększone zużycie paliwa
Jednym z najczęstszych problemów, prowadzących do większego zużycia paliwa, jest lejący wtrysk, który dostarcza zbyt duże dawki paliwa do cylindrów. Paliwo zostaje nieprawidłowo rozpylone. Nadmiar niespalonego paliwa spływa po gładzi cylindrów do układu smarowania silnika. Następuje powolne rozcieńczanie oleju silnikowego, który w pewnym momencie traci możliwość tworzenia wystarczająco grubej warstwy filmu olejowego. To może skutkować bezpośrednim tarciem elementów silnika o siebie i jego przedwczesnym zużyciem lub w skrajnych przypadkach nawet zatarciem. Ponadto nierozpylone paliwo może spalać się na powierzchni tłoka. W tym przypadku może dojść do jego uszkodzenia.
Powyższe przykłady negatywnie wpływające na proces spalania mogą ostatecznie doprowadzić do zwiększenia zużycia paliwa. Długotrwałe zaniedbania w tym obszarze mogą skierować silnik na drogę niemożliwą do odwrócenia, znacznie podnosząc koszty użytkowania pojazdu.
Dymienie z rury wydechowej
Zawieszający się wtryskiwacz może objawiać się widocznym dymieniem z rury wydechowej. Dzieje się tak, ponieważ wtryskiwacz nie dozuje paliwa w odpowiedni sposób. Może on dostarczać zbyt dużo lub zbyt mało paliwa, co może powodować niepełne spalanie paliwa.
Rodzaj dymu zależy od tego, czy wtryskiwacz dostarcza zbyt dużo, czy zbyt mało paliwa.
-
Jeśli wtryskiwacz dostarcza zbyt dużo paliwa, może powodować czarne dymienie z rury wydechowej. Czarny dym jest spowodowany niepełnym spalaniem paliwa, które wydostaje się z układu wydechowego w postaci sadzy.
-
Jeśli wtryskiwacz dostarcza zbyt mało paliwa, może powodować szary lub niebieski dym z rury wydechowej. Szary dym jest wynikiem zbyt dużej ilości powietrza dostarczanego do cylindrów w stosunku do paliwa, które jest podawane przez wtryskiwacz. Niebieski dym może być też jest spowodowany spalaniem oleju silnikowego, który przedostaje się do komory spalania.
Wpływ zawieszającego się wtryskiwacza na dymienie z rury wydechowej może być tym silniejszy, im bardziej jego praca jest zaburzona.
Wyświetlanie się błędów sterownika silnika diesla
Kolejnym przykładem objawu nieprawidłowości pracy układu zasilania paliwem w silniku diesla jest wyświetlanie błędów sterownika na wyświetlaczu na desce rozdzielczej. Może to być jeden z pierwszych symptomów problemów z wtryskami. Układ sterowania pracą układu wtryskowego może do pewnego momentu korygować błędną pracę wtrysków. W takiej sytuacji należy poddać samochód diagnozie, która polega na podłączeniu komputera diagnostycznego, odczytaniu błędów oraz ich poprawnej analizie.
Przyczyny zawieszania się wtryskiwacza
Jednym z kluczowych problemów, które mogą prowadzić do zawieszania się wtryskiwacza w silniku diesla, jest zanieczyszczone paliwo. Jeśli paliwo jest zanieczyszczone, może to prowadzić do powstawania osadu na końcówce wtryskiwacza, co z kolei może powodować jej zawieszanie się. Uszkodzenia mechaniczne iglicy również mogą prowadzić do zablokowania wtryskiwacza, zwłaszcza jeśli powodują deformację jej kształtu lub przesunięcie w stosunku do pozostałych elementów wtryskiwacza. Dodatkowo wszelkie uszkodzenia elektryczne, takie jak te dotyczące cewki wtryskiwacza, mogą mieć wpływ na prawidłową pracę i prowadzić do podobnych problemów.
Jak odwiesić wtryskiwacz?
Odwieszenie wtryskiwacza może wydawać się skomplikowanym procesem, ale przy pomocy pozyskanej wiedzy oraz odpowiednich preparatów jest to do zrealizowania.
Czyszczenie wtryskiwaczy w dieslu
Dobrym pomysłu jest użycie dodatku do czyszczenia wtryskiwaczy, który jest dostępny w sklepach motoryzacyjnych. Ten specjalny preparat ma zdolność do usuwania nagarów z końcówek wtryskiwaczy, co pozwala na przywrócenie prawidłowych parametrów pracy wtrysku. Należy jednak pamiętać, że regularne stosowanie dodatków do oleju napędowego ma też działanie profilaktyczne i przedłuża żywotność wtryskiwaczy. Dostępne na rynku preparaty poprawiające właściwości smarne paliwa, dzięki swoim unikalnym właściwościom, chronią wtryskiwacze przed zużyciem, co przekłada się na lepszą wydajność i dłuższą bezawaryjną pracę.
Profilaktyka układu paliwowego - zapobiegać zamiast leczyć
Aby zmniejszyć ryzyko zawieszenia igły wtryskiwacza, należy przestrzegać następujących wskazówek:
-
Regularnie wymieniaj filtr paliwa. Filtr paliwa pomaga usunąć zanieczyszczenia z paliwa, które mogą osiadać na iglicy wtryskiwacza.
-
Stosuj paliwo wysokiej jakości, które spełnia odpowiednie normy jakościowe i zapewnia optymalne działanie silnika oraz minimalne emisje szkodliwych substancji. Dzięki wysokiej jakości paliwu możemy również przedłużyć żywotność silnika oraz zmniejszyć ryzyko awarii.
-
Unikaj jazdy z pustym zbiornikiem paliwa. Jazda z pustym zbiornikiem paliwa może doprowadzić do zasysania zanieczyszczeń z dna i przepływania do wtryskiwaczy.
-
Unikaj agresywnej jazdy. Agresywna jazda może prowadzić do uszkodzenia mechanicznego wtryskiwaczy.
Zawieszający się wtrysk - podsumowanie
Zawieszający się wtrysk może być przyczyną wielu problemów w samochodzie z silnikiem diesla. Podsumowując ten artykuł, należy zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii dotyczących tej usterki. Po pierwsze, warto rozważyć dodatek do czyszczenia wtrysków, który może pomóc w ich utrzymaniu w dobrej kondycji. Należy także wziąć pod uwagę możliwe inne awarie wtryskiwaczy, które mogą przejawiać się podobnymi objawami. Jeśli zauważysz jakiekolwiek nieprawidłowości w pracy silnika, warto skonsultować się z mechanikiem, aby zdiagnozować problem. W przypadku znacznego zużycia wtryskiwaczy, może być konieczna ich regeneracja lub wymiana. Należy pamiętać, że poważna awaria jednego wtryskiwacza może prowadzić do problemów z całym układem wtryskowym a nawet uszkodzenia silnika. Dlatego ważne jest, aby regularnie sprawdzać stan wtryskiwaczy i reagować na pierwsze symptomy ich nieprawidłowego działania.