O korozji mówi się najczęściej w kontekście karoserii samochodu. Nie tylko ona podatna jest jednak na niekorzystne działanie zewnętrznych czynników atmosferycznych. Korodują również styki w instalacji elektrycznej. Zjawisko to nazywamy śniedzeniem. Może ono wpłynąć na powstawanie poważnych usterek, a nawet całkowite unieruchomienie pojazdu. Czym dokładnie jest śniedź, jak wpływa na funkcjonowanie elektryki w samochodzie i czym najskuteczniej można ją usunąć? Podpowiadamy!
Co to jest śniedź
Śniedź, nazywana inaczej patyną lub grynszpanem, to nalot, który powstaje w wyniku korozji miedzi oraz jej stopów pod wpływem działania wilgotnego powietrza.
Dlaczego styki śniedzieją
Styki w instalacji elektrycznej pojazdów wykonane są z metali lub ich stopów. Najczęściej jest to miedź. Instalacja elektryczna i styki, które się na niej znajdują, umieszcza się w pojeździe między innymi pod elementami tapicerskimi, w profilach karoseryjnych, pod kokpitem, w komorze silnika, a nawet pod podwoziem. Miejsca te narażone są na działanie wilgoci oraz zmiennych warunków atmosferycznych. Często wilgoć, która dostaje się w okolice styków, długo się tam utrzymuje z uwagi na słabą cyrkulację powietrza. Dodatkowym czynnikiem jest wpływ prądu, który przepływa przez przewody oraz styki i pogłębia efekt śniedzenia. W okresie zimowym wraz z wilgocią styki mogą być też poddawane działaniu soli, która przyspiesza powstawanie śniedzi.
Śniedzeniu styków sprzyjają:
-
nieszczelności uszczelek drzwi i szyb;
-
niedrożność kanałów spływowych szyberdachu oraz podszybia
-
nieszczelności w układzie klimatyzacji i ogrzewania
-
korozja nadwozia
-
źle przeprowadzone naprawy blacharskie
-
zbyt rzadka wymiana filtra kabinowego
-
przemoczone dywaniki
Wpływ śniedzi na elektrykę w samochodzie
Śniedź, która powstaje na stykach, stanowi opór dla przepływającego prądu. Im większy stopień zanieczyszczenia styku, tym opór dla prądu jest wyższy i styk traci swoją przewodność. Skutkuje to spadkiem napięcia na odbiorniku prądu bądź całkowitym przerwaniem połączenia. Dodatkowym zagrożeniem jest ryzyko nadmiernego nagrzewania się zaśniedziałych styków, co może spowodować nadtopienia izolacji w złączach elektrycznych i kostek na połączeniach. W efekcie dojść może do zwarć między stykami lub przewodami. Stwarza to zagrożenie poważną awarią instalacji elektrycznej, a nawet powstaniem pożaru.
Czym usunąć śniedź
Jeżeli dojdzie do powstania śniedzi na stykach w instalacji elektrycznej pojazdu, należy podjąć próbę jej usunięcia. Wymaga to staranności oraz zastosowania odpowiedniego, a zarazem bezpiecznego dla układów elektrycznych pojazdu preparatu chemicznego. Przykładem może być specjalistyczny auto cleaner, który skutecznie usuwa ze styków śniedź oraz inne zanieczyszczenia, na przykład kurz, brud, olej.
Jak zabezpieczyć styki przed śniedzią
Po dokładnym oczyszczeniu styków ze śniedzi i różnego rodzaju niepożądanych nalotów warto poddać je właściwej konserwacji. Służą do tego profesjonalne spraye, które tworzą na powierzchni styków barierę ochronną. Są odporne na działanie soli oraz kwasów i dzięki swoim właściwościom zapobiegają gromadzeniu się na stykach zabrudzeń i powstawaniu śniedzi.
Styki niemożliwe do wyczyszczenia – co zrobić
Zdarza się, że stopień zanieczyszczenia i korozji styku jest na tyle daleko posunięty, że doczyszczenie go jest niemożliwe. W takiej sytuacji należy naprawić uszkodzone połączenie elektryczne. Można zrobić to różnymi metodami, w zależności od konstrukcji połączenia i rodzaju zastosowanych w nim styków. Jednym ze sposobów jest wymiana konektorów elektrycznych na nowe, co przywraca złączu pełnią sprawność. Jeżeli wymiana konektorów w kostce nie jest możliwa, wymienić można całe łącze na uniwersalne, wykorzystując nową uniwersalną kostkę wraz z konektorami. W sytuacji gdy uszkodzone złącze nie będzie w przyszłości wymagało rozłączania, możliwe jest zastosowanie trwałego połączenia przewodów z wykorzystaniem złączek termokurczliwych. Przy trwałych połączeniach można zastosować też rurki termokurczliwe oraz izolacje. Pełnią one rolę zabezpieczenia połączeń przed zwarciem.