- Jakie przyczyny powodują, że śruby są zapieczone?
- Zardzewiały gwint na śrubie
- Wpływ wysokiej temperatury na połączenia gwintowane
- Niewłaściwe zabezpieczenie przed korozją
- Jakie metody mogą pomóc w odkręcaniu zapieczonych śrub?
- Użycie specjalnego preparatu penetrującego
- Podgrzewanie śruby za pomocą palnika
- Użycie podgrzewacza indukcyjnego o wysokiej częstotliwości prądu
- Jakie narzędzia pomogą odkręcić zardzewiałą lub mocno zapieczoną śrubę?
- Klucze oczkowe i nasadki
- Młotek
- Wiertarka z wiertłem do metalu
- Co trzeba zrobić po odkręceniu śruby?
- Jak odkręcić zapieczoną śrubę lub nakrętkę - podsumowanie
- FAQ - Pytania i odpowiedzi
Jakie przyczyny powodują, że śruby są zapieczone?
Poniżej przedstawiamy kilka podstawowych przyczyn, które mogą powodować trudności z odkręceniem śruby lub nakrętki.
Zardzewiały gwint na śrubie
Zardzewiały gwint na śrubie to jedna z częstszych przyczyn zapieczenia. Woda, błoto i sól, które gromadzą się wokół kół samochodu lub innych elementów. Mogą doprowadzić do korozji metalu, co skutkuje pojawieniem się rdzy na gwincie śruby. Zjawisko to jest naturalnym procesem utleniania, który występuje na powierzchniach metalowych na skutek reakcji z tlenem i wilgocią obecną w otoczeniu. Proces ten może być przyspieszany przez czynniki takie jak wysoka temperatura, zanieczyszczenia atmosferyczne czy obecność soli. W przypadku metali żelaznych produkty utleniania charakteryzują się brunatno-czerwonym odcieniem oraz łuskowatą strukturą. W przypadku powierzchni gwintowanych, gdzie szczelina pomiędzy nimi jest niewielka pojawienie się nawet powierzchownej rdzy powoduje to, iż śruba bardzo szczelnie przywiera do nakrętki co skutkuje trudnościami z odkręcaniem.
Wpływ wysokiej temperatury na połączenia gwintowane
Wzrost temperatury może powodować rozszerzanie się metali oraz nasilenie zjawiska utleniania, co utrudnia demontaż skręconych połączeń. W przypadku samochodów jest to częsty problem, zwłaszcza w miejscach narażonych na duże wahania temperatur oraz kontakt z wysokimi źródłami ciepła.
Jednym z takich miejsc jest układ wydechowy. W trakcie procesu spalania paliwa w silniku znacznemu rozgrzaniu ulega kolektor wydechowy. W silnikach wysokoprężnych temperatura spalin może dochodzić do 500°C natomiast w benzynowych nawet do 900°C. To zjawisko może sprawić, że odkręcanie śrub łączących tłumik czy katalizator czy kolektor ssący staje się wyjątkowo trudne. Podobnie ma się sprawa z elementami silnika, takimi jak głowica czy kolektor ssący.
Kolejnym newralgicznym punktem są hamulce, szczególnie tarczowe. Podczas procesu hamowania energia kinetyczna zostaje przetworzona na energię cieplną. Mechanizm ten pozwala na efektywną zmianę prędkości jazdy samochodem. W efekcie tarcze hamulcowe i zaciski rozgrzewają się do bardzo wysokich temperatur. Odkręcanie śrub przy wymianie tarcz, klocków hamulcowych może być utrudnione właśnie przez efekt termiczny.
Warto też pamiętać o piastach i łożyskach kół, które narażone są na pracę w wysokich temperaturach oraz kontakt z warunkami atmosferycznymi. Odkręcanie śrub w tych miejscach może również okazać się trudniejsze z powodu efektu termicznego.
Elementy układu zawieszenia narażone są na ciągły kontakt z wodą a w okresie zimowym z solą drogową. Demontowanie lub wymiana podzespołów tych podzespołów bardzo często utrudnia nakrętka lub śruba, której nie da się w łatwy sposób odkręcić. Czasami w takim wypadku jedyną możliwością jest jej rozcięcie.
Niewłaściwe zabezpieczenie przed korozją
Brak odpowiedniego zabezpieczenia przed korozją, takiego jak preparat zabezpieczający, może skutkować szybkim wystąpieniem rdzy, która utrudni odkręcenie śruby. W przypadku śrub i nakrętek cynkowanych uszkodzenie warstwy zabezpieczającej pozwala na rozwój degradacji gwintów.
Jakie metody mogą pomóc w odkręcaniu zapieczonych śrub?
Istnieją różne metody, które pomogą w odkręceniu zaciętych śrub, jednakże zawsze warto zacząć od łagodnych sposobów i stopniowo przystępować do bardziej radykalnych. Poniżej przedstawiamy kilka sposobów, które warto wypróbować.
Użycie specjalnego preparatu penetrującego
Specjalny preparat penetrujący to jeden z najlepszych sposobów na odkręcenie zapieczonej śruby. Taki specyfik działa wnikając w szczeliny pomiędzy gwintem na śrubie a nakrętką i rozluźniają rdzę, co ułatwia demontaż śruby. Warto zwrócić uwagę na preparaty o silnych właściwościach penetrujących i smarujących, które zwiększą szanse na odkręcenie śruby. Tego typu środki dostępne są praktycznie w każdym branżowym sklepie.
Podgrzewanie śruby za pomocą palnika
Innym sposobem na odkręcenie zapieczonej śruby może być jej podgrzanie. Można to zrobić za pomocą palnika, jednakże warto wykorzystać ten sposób ostrożnie, ponieważ przy zbyt wysokiej temperaturze istnieje ryzyko uszkodzenia śruby. Ogrzewanie śruby powoduje rozszerzenie się metalu, co ułatwia odkręcenie śruby.
Użycie podgrzewacza indukcyjnego o wysokiej częstotliwości prądu
Zdecydowanie bezpieczniejszą i bardziej skuteczną metodą podgrzewania śruby jest użycie podgrzewacza indukcyjnego. W przeciwieństwie do palnika, podgrzewacz indukcyjny umożliwia w pełni kontrolowane podgrzanie tylko wybranej części śruby lub nakrętki.
Jakie narzędzia pomogą odkręcić zardzewiałą lub mocno zapieczoną śrubę?
Jeśli standardowe narzędzia nie są w stanie poradzić sobie z oporną śrubą, warto skorzystać z innego wyposażenia. Poniżej przedstawiamy kilka narzędzi, które warto wypróbować.
Klucze oczkowe i nasadki
Klucz oczkowy lub nasadowy do śrub sześciokątnych to jedne z najbardziej przydatnych narzędzi w momencie odkręcania zapieczonej śruby. Powyższe narzędzia wykonane ze stali chromowo-wanadowej (CrV) dzięki swojej konstrukcji pozwala na lepsze osadzenie klucza na łbie śruby lub nakręcę, co umożliwia w lepszy sposób wykorzystanie siły do jej obrócenia. Bardzo pomocne może okazać się użycie pokrętła i odpowiedniej długości przedłużki. Szybkie przyłożenie dużej siły na ramię klucza pozwala zerwać i wykręcić oporną śrubę. Łby śrub szcześciokątnych wyposażone w nacięcia na śrubokręt krzyżakowy dają dodatkowe możliwości. Dla posiadaczy bardziej zasobnego w narzędzia warsztatu polecamy użycie klucza udarowego wraz z odpowiednimi nasadkami. Do trudno dostępnych miejsc warto będzie posłużyć się przegubem kardana.
Młotek
Młotek to narzędzie, które w wielu sytuacjach okazuje się niezwykle przydatne. Uderzanie młotkiem w śrubę może pomóc w jej poluzowaniu. Zruszony gwint się poluzuje i będzie bardziej podatny na wnikanie środków penetrujących.
Wiertarka z wiertłem do metalu
Wiertarka to narzędzie, które przyda się w szczególności w przypadku mocno zapieczonych śrub. Warto skorzystać z wiertła w rozmiarze mniejszym niż średnica gwintu, co umożliwi nam rozwiercić śrubę, To z kolei usprawni proces wykręcania śruby. Sposób ten wymaga zastąpienie rozwierconej nową śrubą.
Co trzeba zrobić po odkręceniu śruby?
Po odkręceniu śruby ważne jest, aby dokładnie sprawdzić stan gwintów. W przypadku, gdy stwierdzimy deformacje, warto zastąpić je nowymi elementami. Można także zastosować specjalny preparat zabezpieczający przed korozją, który spłynie po gwincie chroniąc go przed rdzą. Pozwala to na przeciwdziałanie zapieczeniu śruby w przyszłości. Przy montażu, aby nie kręcić na siłę można skorzystać z klucza dynamometrycznego. Dzięki możliwości ustawienia optymalnego momentu dokręcania unikniemy problemów w przyszłości.
Jak odkręcić zapieczoną śrubę lub nakrętkę - podsumowanie
Problemu zapieczonych gwintów doświadczył każdy fachowiec lub majsterkowicz. W artykule poruszyliśmy problem odkręcania zapieczonych śrub i nakrętek. Przedstawiliśmy przyczyny tego zjawiska i możliwości poradzenia sobie z nim. W okresowych naprawach warto zwrócić szczególną uwagę na stan samych śrub. Dzięki szerokiemu wyborowi produktów o szybkim działaniu oraz preparatom zabezpieczającym możemy uniknąć problematycznych sytuacji w przyszłości.
FAQ - Pytania i odpowiedzi
Jak odkręcić zapieczoną śrubę w kole?
Istnieje kilka sposobów na odkręcenie zapieczonej śruby w kole. W celu zruszenia skorodowanej śruby można ją uderzyć młotkiem a następnie użyć preparatu penetrującego lub nafty. Po odczekaniu na zadziałanie wyżej wymienionych środków posługując się długą przedłużką gwałtownym ruchem próbować ją "zerwać". Najlepszym sposobem jest jednak użycie podgrzewacza indukcyjnego. To właśnie przepływ prądów wirowych, wygenerowany przez zmienne pole magnetyczne podgrzewacza indukcyjnego, powoduje wytwarzanie ciepła w materiale. Do podgrzania można też użyć palnika gazowego. Jest to metoda mniej wygodna i niesie ryzyko pożaru.
Czym jest preparat penetrujący?
Preparat penetrujący to środek chemiczny służący do penetracji zardzewiałych gwintów, nakrętek lub śrub. Jest używany w celu ułatwienia odkręcania śrub czy demontażu ściśle spasowanych części.
Czy dla odkręcania zapieczonej śruby w kole można użyć nafty?
Tak, nafta jest jednym z najpopularniejszych i niedrogich sposobów na odkręcenie zapieczonej śruby w kole. Aby to zrobić, należy spryskać nim śrubę i dać czas na to, by środek chemiczny dotarł do gwintu. Po kilku minutach można spróbować odkręcić śrubę przy użyciu klucza. Do alternatywnych środków można również zaliczyć WD-40 lub olej napędowy.
Jak usunąć zardzewiałą śrubę w kole?
Po pierwsze, warto spróbować użyć preparatów odrdzewiających lub nafty. Należy spryskać nim zardzewiałej śruby i dać czas, aby środek chemiczny dotarł do wnętrza. Jeśli nie poskutkuje, można spróbować podgrzewać część przy użyciu palnika lub podgrzewacza indukcyjnego. Należy jednak uważać, by nie uszkodzić innych elementów. W największych problemach warto poprosić o pomoc fachowca.
Czy istnieją sposoby na odkręcanie zapieczonych śrub w kole?
Tak, istnieją wiele sposobów na odkręcanie zapieczonych śrub. Najskuteczniejszymi metodami są podgrzanie części, użycie preparatów penetrujących lub nafty, użycie klucza udarowego. Najlepiej jednak, by do luzowania zapieczonych śrub w kole używać odpowiednich narzędzi i zachować ostrożność podczas całego procesu.
Jak odkręcać i zakręcać śruby?
Odkręcanie i zakręcanie śrub oraz nakrętek w kole wymaga odpowiedniego narzędzia oraz techniki. Należy zawsze korzystać z klucza o odpowiednim rozmiarze. W przypadku dokręcania śrub lub nakrętek ważne jest, aby przestrzegać wyznaczonego przez producenta momentu dokręcenia. Zbyt mocno dokręcona śruba może się "urwać" a zbyt lekko może po pewnym czasie samoistnie odkręcić. Tego typu operacje należy wykonywać z wyczuciem. Ma to ogromne znaczenie w przypadku wymian elementów układu zawieszenia samochodu lub przy sezonowej wymianie opon.
Czy istnieją sposoby na łatwe odkręcanie trudno dostępnych śrub?
Tak, istnieje wiele sposobów na łatwe odkręcanie trudno dostępnych śrub. Można skorzystać z przedłużaczy do kluczy, specjalnych nasadek i końcówek, a także kluczy udarowych. Alternatywnie można również spróbować uderzyć śrubę młotkiem, aby zruszyć osady pomiędzy zwojami gwintów.