Elektronika to niezwykle istotny element współczesnych pojazdów – zarówno samochodów osobowych, jak i ciągników, urządzeń maszyn budowlanych czy innego typu ciężkiego sprzętu. Systemy elektroniczne odpowiadają za całe mnóstwo istotnych dla pojazdów funkcji, w tym za zabezpieczenia czy układy wspomagania kierownicy. Dość powiedzieć, że współczesne auta są wręcz naszpikowane tego typu rozwiązaniami. Właśnie dlatego niezwykle istotne jest zadbanie o elektronikę pojazdu, w tym o bezpieczniki. W dzisiejszym artykule opiszemy zwięźle ich rodzaje i przeznaczenie. Zapraszamy do lektury!
Jak działają bezpieczniki?
Wykorzystanie bezpieczników to najłatwiejszy sposób na zabezpieczenie wszelkiego rodzaju układów elektrycznych. Te nieduże, wyposażone zazwyczaj w niewielki miedziany drut elementy, swoim funkcjonowaniem przypominają nieco tradycyjne „korki”, w które wyposażona jest każda domowa instalacja elektryczna. Bezpieczniki wyłapują groźne skoki napięcia, w prosty sposób chroniąc układy przed skutkami zwarcia. Dzięki ich zastosowaniu skok napięcia, który w normalnych warunkach mógłby uszkodzić całą elektronikę, a nawet doprowadzić do zapalenia się pojazdu, prowadzi ledwie do przepalenia bezpiecznika. Oczywiście uszkodzony element należy następnie wymienić na nowy.
Rodzaje bezpieczników
Najczęściej wykorzystuje się trzy rodzaje bezpieczników: standard, mini, a także maxi. Pierwszy z nich to najbardziej podstawowy typ. Równie uniwersalny jest bezpiecznik mini, który wykorzystuje się do ochrony mniej narażonych na spięcie obwodów. Bezpieczniki w wersji standard i mini umieszczone są w zlokalizowanej w desce rozdzielczej bądź pod maską samochodu skrzynce bezpiecznikowej. Z kolei typ maxi wykorzystuje się do zabezpieczenia mocniej obciążonych, a co za tym idzie, również bardziej narażonych na spięcie obwodów. Ten rodzaj bezpieczników zazwyczaj znaleźć możemy w pobliżu akumulatora lub w komorze silnika. Warto wspomnieć też o bezpiecznikach uni, zwanych również płytkowymi, które zajmują mniej miejsca niż standardowe rodzaje tych niedużych elementów.
Jak rozróżniamy bezpieczniki?
Wykorzystywany do odróżnienia bezpieczników o danym amperażu system jest niezwykle prosty. Elementom o różnym natężeniu przypisany jest konkretny kolor, dzięki któremu możemy łatwo rozróżnić poszczególne wartości bezpieczników.
W przypadku bezpieczników standard, uni i mini jest to:
- szary – 2 A;
- fioletowy – 3 A;
- beżowy bądź jasnobrązowy – 5 A;
- ciemnobrązowy – 7,5 A;
- czerwony – 10 A;
- niebieski – 15 A;
- żółty – 20 A;
- biały lub przeźroczysty – 25 A;
- zielony – 30 A;
- pomarańczowy – 40 A.
Inaczej oznacza się mogące wytrzymać większe napięcie bezpieczniki maxi. W tym przypadku warianty kolorystyczne prezentują się następująco:
- zielony 30 A;
- pomarańczowy 40 A;
- czerwony – 50 A;
- niebieski – 60 A;
- brązowy – 70 A;
- biały bądź przeźroczysty – 80 A;
- fioletowy – 100 A.
Bezpieczniki to niepozorne elementy, które znacznie zwiększają bezpieczeństwo użytkowania wszelkiego rodzaju wyposażonych w obwody elektryczne pojazdów. Jeżeli w naszym samochodzie nagle przestały działać wycieraczki tudzież mechanizm odpowiadający za podnoszenie szyb, to oznaka, że warto spojrzeć do skrzynki i wymienić przepalony bądź obluzowany bezpiecznik na nowy.